I Vestjylland Forsikring ser vi en tendens til, at interessen for veteranbiler, -motorcykler og -knallerter vokser mere og mere frem. En passion, som flittigt deles i de mange små vestjyske veteranklubber.
Én af dem er 76-årige Gerdt Pedersen fra Lem. Han ejer fem veteranmotorcykler og fire veteranknallerter – alt fra en New Imperial fra 1935 til en Kreidler fra 1977.
- Jeg kan godt lide at købe gamle vrag, finde de originale reservedele og sætte dem i stand. Det hygger jeg mig med i mit værksted fra otte morgen til fyraften, siger Gerdt Pedersen, som i denne artikel vil dele sin passion – og ikke mindst sine gode råd.
Slog hovedet som ung og blev bidt af veterankøretøjer
Gerdt Pedersen er uddannet maskinarbejder, men har rodet med knallerter og motorcykler hele sit liv. Da han fyldte 15, købte han en tregearet Rex-knallert. En dag, han kom kørende, løb en pige ud foran ham, og efter en omgang kolbøtter røg han en tur på sygehuset.
- Jeg fik hjernerystelse og lå bevidstløs en uges tid. Det var nok der, jeg slog hovedet, griner Gerdt Pedersen, som siden har haft noget for de gamle maskiner.
- De nye har aldrig sagt mig noget. Jo, de kører bedre, men der er noget specielt over de gamle. Og så er de også sjovere og enklere at rode med. Nye modeller kræver mere specialværktøj.
Udover det nostalgiske er fællesskabet også vigtigt for Gerdt Pedersen. Han er medlem af Vestjysk Veteranknallertklub og deltager i de årlige løb.
- Det er rart at have nogen at dele sin interesse med. Og vi kan altid ringe til hinanden, hvis vi har problemer eller mangler reservedele, siger Gerdt Pedersen, som også deler sin passion med sine sønner og børnebørn.
Tjek alt igennem inden sæsonstart
Med sin mangeårige hobby har Gerdt Pedersen gjort sig en del erfaringer. Han råder især til, at du tjekker dit veterankøretøj grundigt igennem efter en lang vinter.
- Det er jo nogle gamle maskiner, så det hele skal kigges igennem, siger han og fortsætter.
- Kablerne skal smøres, så de ikke ruster – også indvendigt. Luften i dækkene skal kontrolleres, og du skal være opmærksom på, at dækkene kan rådne, fordi du ikke kører så meget. Hvis dækket er mørt i siderne, og der er små revner, skal det skiftes.
Udover kabler og dæk anbefaler Gerdt Pedersen også, at du tjekker bremser og pedaler igennem i tilfælde af regnvejr. Ligeledes er det en god idé at sikre sig, at der er strøm på køretøjet, så lyset ikke pludselig går ud.
Vi forsikrer dine veterankøretøjer
For Gerdt Pedersen er veterankøretøjer en sjov hobby, som han nyder at bruge tid og penge på. Netop derfor har han valgt at få dem forsikret.
- Det er rart at have lidt økonomisk dækning i tilfælde af uheld. Med så gamle modeller er der altid brandfare, og man skal heller ikke køre meget galt, før forenden er ødelagt. Derudover har mange af dem jo en vis værdi, så der er også risiko for tyveri, siger han.
Hos Vestjylland Forsikring ved vi, at du – ligesom Gerdt Pedersen – med en passion bruger meget tid og energi på dit veterankøretøj. Derfor lægger vi mange kræfter i, at du kan få en billig forsikring med en god dækning.
Som noget nyt tilbyder vi nu forsikringer til både veteranbiler, veteranmotorcykler og veteranknallerter. Udover den lovpligtige ansvarsforsikring får du her mulighed på kasko på dit veterankøretøj, som bl.a. dækker køreskader, tyveri, brand eller kortslutning.
Kontakt os på 96 94 96 90 eller send en mail og hør mere om dine muligheder.